Monday, June 28, 2010

Hukum Cukur Kening

Assalamualaikum semua..

Nak share pada korang semua pasal hukum cukur kening..Semuanya bergantung pada niat kita..;p

Sehingga keharusan diberikan kepada mereka yang mempunyai bulu kening yang panjang atau lebat untuk dipendekkan dan dikemaskan. Perbuatan yang ditegah dan dihukum haram adalah ke atas mereka yang mencukur habis bulu kening kemudian melukisnya dengan pencil celak. Maka golongan ini sebenarnya yang dimaksudkan oleh hadis-hadis Rasulullah SAW yang dianggap sebagai kaum yang mengubah ciptaan Allah SWT.

Bersama Mohd. Farid Ravi Abdullah
Pensyarah Jabatan Al-Quran dan Sunnah,Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

SOALAN:Adakah berdosa sekira seorang wanita membersihkan bulu kening dengan mencabut bulu kening yang bertaburan di atas kelopak mata?. Dalam perkara ini wanita itu tidak mencabut bulu kening sehingga cuma tinggal segarisan sahaja atau langsung hilang keningnya.Ia cuma untuk mencabut bulu kening yang bertaburan di atas kelopak mata bagi nampak kemas.

JAWAPAN:Tidak berdosa sekiranya untuk memperbetulkan atau mengelokkan dengan membuang atau mencabut bulu yang bertaburan di atas kelopak mata. Ini akan saya jelaskan pada perbincangan dalil-dalil yang berkaitan dengan persoalan ini.

Sebelum berbincang lebih jauh elok kalau kita lihat dulu asas kepada perkara ini. Wanita dalam bahasa arab di sebut dengan perkataan al-Mar'ah yang bermaksud suatu yang dipandang atau dilihat.Kecantikan seseorang itu bermula dengan wajahnya. Sebab itulah kaum wanita amat mengambil berat mengenai kecantikan, terutamanya kecantikan wajah kerana wajah yang pertama dipandang orang apabila berjumpa.

Oleh itu, ramai di kalangan wanita sanggup membelanjakan wang beribu ringgit untuk tujuan mencantikkan wajah.Salah satu bahagian yang menjadi tumpuan pengubahsuaian bagi kaum hawa ini ialah kening. Sehingga persoalan kening begitu mendapat perhatian dalam Islam, terutamanya melalui hadis-hadis Rasulullah SAW.Tidak dinafikan bahawa ada di kalangan kaum wanita yang keningnya bermasalah dari segi lebat atau nipisnya atau bulu kening bersambung antara kening kanan dan kiri.

Setiap manusia mahu dia tampil secara sempurna dan tidak menyakitkan mata orang yang memandang, apatah lagi menjadi perhatian sehingga membawa kepada suara-suara sumbang yang memperkatakan bulu keningnya.Kaum wanita memang cerewet mengenai kecantikan wajah, dan tidak mahu wajahnya mempunyai cacat cela. Untuk mengatasi sebarang kekurangan kaum hawa ini akan berusaha untuk memperbaikinya. Sehingga kadang-kala mengenepikan tuntutan agama demi kepuasan diri sendiri tanpa mempedulikan apa kata agama dalam persoalan mencukur dan membentuk kening yang tajam, atau dicukur kening yang asal kemudian diganti dengan kening yang dilukis dengan pencil celak.

Di dalam kitab kitab-kitab hadis ada empat hadis yang membawa makna yang sama pada asasnya, namun setiap nas ada perincian yang membolehkan penghasilan hukum dalam persoalan yang dibincangkan.Perkara ini membabitkan satu riwayat berkaitan dengan riwayat Imam Al-Tabari, bahawa isteri Abu Ishaq pergi ke rumah Aisyah Ummul-Mukminin, isteri Rasulullah SAW. Pada waktu itu rupa parasnya sangat jelita. Beliau lalu bertanya kepada Aisyah r.a mengenai hukum seorang wanita yang membuang bulu-bulu yang terdapat di dahinya untuk tujuan menambat hati suaminya.Aisyah r.a menjawab: "Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu sedaya yang kamu mampu". Imam Nawawi berpendapat sesungguhnya jawapan Aisyah kepada wanita itu membawa maksud wanita boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka untuk menghilangkan kejelekan seperti jerawat, jeragat dan bintik-bintik.

Jelas di sini adanya keharusan untuk mengelokkan wajah dengan membersihkan wajah daripada bulu-bulu yang tumbuh di kawasan kelopak mata atau di kawasan yang tidak sewajarnya.

Ini kerana wanita yang normal pastinya kening berbulu tetapi sudah tidak normal kalau dahinya atau kelopak matanya yang berbulu.

Daripada Abdullah bin Masud, daripada Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik. Perbuatan itu telah mengubah ciptaan Allah. (riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud)

Ibn Hajar pula berpendapat, ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu di muka dengan alat pencabut.

Pendapat ini perlu kepada perincian kerana lafaz dalam pandangan ini ialah mencabut bulu. Mengikut biologi kejadian manusia satu-satu kawasan yang ditumbuhi bulu di wajah wanita ialah kening. Jadi lafaz mencabut bulu di wajah maksudnya kening, ini kerana kening adalah sebahagian daripada wajah, bukannya wajah sebahagian daripada kening.

Kalau difahami secara zahir pastinya apa-apa sahaja yang tumbuh di wajah wanita tidak boleh dicabut, termasuklah kalau ada bulu yang tumbuh di pipi, di dagu, atau tumbuh misai kerana semua ini tumbuh di wajah.

Sehingga keharusan diberikan kepada mereka yang mempunyai bulu kening yang panjang atau lebat untuk dipendekkan dan dikemaskan. Perbuatan yang ditegah dan dihukum haram adalah ke atas mereka yang mencukur habis bulu kening kemudian melukisnya dengan pencil celak. Maka golongan ini sebenarnya yang dimaksudkan oleh hadis-hadis Rasulullah SAW yang dianggap sebagai kaum yang mengubah ciptaan Allah SWT.



Sumber: http://www.utusan.com.my/

9 cakap hajar comel:

MK Kimi said...

TQ...info yg sgt bguna =]

Kancilbiru said...

Tq for this info...yang penting kena ingat apa niat kita sebenar...kan?

Anonymous said...

haram tetap haram..

saya kompius said...

knapa macam susah eh nak dapat penjelasan yg paling tepat? sbenarnya haram atau tidak mencabut atau membersihkan kening? apa jawapannya hanya dalam satu ayat? saya pernah mencabut kening, tapi tak lah tipis sangat dan tak pernah mencukur sampai botak.

Anonymous said...

Jatuh Haram sekiranya niat utk jd lebih cantik atau suka2..Jatuh Harus sekiranya si perempuan itu malu dgn keningnya yg cacat atau terlampau tidak teratur...

Unknown said...

untuk pengetahuan saudari..mencukur kening adalah haram..jangan yakin dengan hanya satu sumber sahaja(seperti kata saudari,suratkhabar utusan)..search la di internet dan lain2 sumber juga..harus mencukur kening adalah bagi mereka yang sampai malu nak keluar rumah kerana keadaan keningnya..tetapi jika saudari mencukurnya untuk niat kecantikan,ingin dipandang cantik,maka jatuh hukum haram..jangan menidakkan hukum Allah..sekadar mengingatkan..wasalam..

Anonymous said...

kalo tengok zaman sekrg nie, dh x rmai pompuan yg still simpan or jaga kening asli diorang...soma nk nmpk cantik dan berhujjah dengan pendapat golongan yg membolehkan perkara tersebut dilakukan. kalo kita teliti la apa yg ustaz Ravi kate tentang mencukr kening ni adalah dibolehkan bagi peempuan yg mn bulu kening tue dh tumbuh atas kelopak mata dan perkara ini mengganggu penglihatan diorang ...... so yg ramai2 cukur2 kening tue bulu kening tumbuh kt atas kelopak mata ke??? apa yang terbaik...jauhilah perkara yg syubhat.....

Anonymous said...

http://johor.ikram.org.my/v4/index.php?option=com_content&view=article&id=269:hukum-cukur-kening-bagi-wanita&catid=12:soalan-fiqh&Itemid=18

Anonymous said...

Kalau nak nampak cantik & menarik tu jatuh haram lah. Jgn pulak ada yg nk guna artikel
Ni sbg alasan cabut/cukur kening..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...