Monday, February 28, 2011

Ibu Mertuaku..

Soalan panas yang sentiasa ditanya oleh sesiapa yang jumpa aku..

'Kau dengan mak mertua macam mana?Ok ke?'

Jawapan aku pula :

'Aku ok je dengan mak mertua..Mak mertua yang tak ok ngan aku..'


Nasihat aku pada menantu-menantu sekalian janganlah ambil hati sangat dengan mak mertua tu..Dia tu mak kepada laki kita..Buruk baik pun mak laki kita..Dah hampir 6 tahun aku masih bersabar..Tips aku senang je buat bodoh je..Dia cakap apa pun aku tak kisah..Stail aku masuk telinga kanan keluar telinga kiri..

Mula2 memanglah berdarah juga telinga dengan hati tapi nak buat macam mana..Orang tua memang begitu..Mak aku selalu pesan bila kita tua nanti kita pun macam tu juga..So, lebih baik jangan buat apa2..Nanti bila kita tua menantu kita pula buat macam tu.."What u give u get backlah"..

Bagi aku yang penting Zamri sayang & cinta aku..Jangan sesekali burukkan mak mertua depan laki..Depan semua orang pun janganlah..Kita letak pada diri kitalah..Marah tak kalau orang kutuk mak kita..Marahkan?Macam tulah perasaan laki kita bila kita kutuk mak dia..

Itu je tips aku kali ni..Tips ke?Kira tipslah tu..;p

P/S: Aku dah tension sangat buat assignment so aku beralih arah ke blog..:)

15 comments:

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

mak mertua kina Ok sgt². ada kala tue ada jugak cara dia kina mcm x suka. mcm awk kata tue.. org tua mcm nie la perangai dia. so kena lah faham dan buat bOdO dgn jgn simpan dlm hati. jiwa kita pun akan rasa tenang dan hepi je lepas tue.

najwa's said...

hehe peace akak :)

relevan said...

mak mertua aku pula ok jer..

cik dah ganu kiter said...

cik dah pulak tggl ngan mertua dah nak msk 5 thn..thn2 pertama mmg x thn..dugaan btl..alhamdulillah..allah permudahkan segala urusan...
ustaz selalu ckp mertua ni ibarat mak pak kiter sendiri..so berbuat baikla..

tp x seme mertua baikkan..so byk bersabar...n cik dah pun bukanla menantu yg baik sgt pun..biasa2 ajer

Ila said...

betul tu..sib baik mak mertua ila ok je..tp arwah mak dulu teruk gak kena ngan menantu dia..huhuhu..sian mak...

isal said...

cakap senangkan tapi nak buat tu yg susah......apa2pun mak mertua sama darjat ngan mak kita....

joijoi80 said...

pandaila ambil hati mertua kita.. alhamdulillah.. awal perkahwinan mesti janggal tp lebih 3 tahun dah leh ngan... boleh tau mana menantu kesayangan ke x....

Siti Hajar Masri said...

kinakoyu@mama'adam:
betul tu..setuju sgt..kalo kita ambil hati & fikir sgt kita pun jd x selesakan..

Siti Hajar Masri said...

najwa's:
peace juga..:)

Siti Hajar Masri said...

relevan:
kira untunglah tu..biasanya menantu lelaki ngan mak mertua ok je..:)

Siti Hajar Masri said...

cik dah ganu kiter:
betul tu..kena byk bersabarkan..:)

Siti Hajar Masri said...

Ila:
ni terbalik pulak ye..mak mertua yg kena plak..tu namanya hantu bukan menantu..haha~

Siti Hajar Masri said...

k.sal:
mula2 kita memg ambil hati sgt..bila kita amik hati sgt hati kita rasa x tenteram..tapi bila kita meredhakan semuanya hati kita rasa tenang sgt..lps tu dh x de gaduh ngan laki psl mak dia lagi..

Siti Hajar Masri said...

joijoi80:
kalo blh x nklh jd menantu kesayangan..janji dia terima je..:)

noraim said...

mak kita baik jek dgn menantu² dea. hihi.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...