Tuesday, March 15, 2011

Bubur Nasi Special Untuk Anak Daraku

Assalamualaikum semua..

Hari ni anak-anak dara aku tu demam so aku masakkan bubur nasi untuk diorang..Ye..Aku EL hari ni..Menjaga diorang..Kalau hantar Taska apa sangatlah diorang buat untuk anak aku..Aku memang tengah hot dengan Taska diorang ni..Lain entrylah ye..Malas nak cite kat sini..


Aku tak pandai sangat masak bubur nasi ni..So, aku googlelah..Aku amik resepi dari sini..Selalunya kalau diorang demam aku pergi beli bubur kat mcd je..Punyalah malaskan..Tapi hari ni aku malas nak keluar tapi rajin nak masak..:)

Aku copy paste je resepi dia..Sedap..Lebih sedap dari bubur mcd..

Bahan-bahanya

1 cawan beras
8 cawan air (terpulang la nak lembik atau pejal bubur tu nanti)
2 biji kentang (potong kecil2)
1 labu bwg besar ( hiris)
2 ulas bwg putih (hiris)
2 inci halia (hiris)
4 ketul daging ayam
sedikit perasa ayam, lada hitam, lada putih & garam

Cara-cara

1. Tumiskan bahan2 hiris hingga naik bau.
2. Masukkan air, biarkan mendidih.
3. Masukkan beras, kacau dan didihkan sekali lagi dgn api besar.
4. Kemudian masukkan ayam dan kentang. Kacau dan tambahkan bahan2 perasa.
5. Masakkan bubur dgn api sederhana/kecil hingga kelihatan pekat & kembang. Tambah air jika tekstur beras kelihatan seperti nasi. Kacau sekali-sekala.

Selamat Mencuba..

24 cakap hajar comel:

SoLy SoLicious said...

yum2.. sedaappnyee.. hee

Adzriel AB said...

memang sedap kalau letak rencah macam masak sup. siti hajar...cantik le header tu. camner buat tu? sukanya!

KAMIHIDUP said...

kak, air tgn sendiri mmg sedap, heee. :)

mzhany said...

hany pun tak reti buat bubur..ahah seb baek suami tak suka sgt bubur hehe xyah buat...

Arpiiz said...

yum2, saye reti buat bubur ayam je..hehe

Solihin Zubir said...

kalau bubur nasik, aku pggil kanji ataupun moi.. heheh..

Ila said...

semalam pun aku masak bubur nasi..tp sebab pemetik gas rosak dan umah aku takde mancis or seangkatan dengannya...heheh

zubect said...

best nya,hehehe
akak,EL tu maksudnya apa?

sueRAFE said...

dah lma ta makan bubur :'(

Mommy Fara said...

mmg sodap! (klu dah pose, seme pun nmpk sdp...)

relevan said...

Nampak sedap..sesuai juga untuk orang yang tak punya gigi ni..hehe!

nora said...

tetiba perut aku pun berbunyi

ENTRY HOT : Lucah Day :p

Siti Hajar Masri said...

soly solicious:
akak msk memg sedap..haha~

Siti Hajar Masri said...

adzriel:
tulah..memg sedap..

header tu sy tempah..hehe~

Siti Hajar Masri said...

kamihidup:
tulah..air tangan seorang ibu yang kejap rajin kejap malas..

Siti Hajar Masri said...

mzhany:
sy pun baru pndai..hehe~

Siti Hajar Masri said...

arpiz:
kira terrorlah awak..pndai buat bubur ayam..

Siti Hajar Masri said...

solihin:
ye ke?bahasa apa tu?

Siti Hajar Masri said...

Ila:
ye ke?siannya..mkn bubur jelah ye..

Siti Hajar Masri said...

zubect:
EL tu emergency leave dik..hehe~

Siti Hajar Masri said...

suerafe:
meh dtg sini..akak buatkan..

Siti Hajar Masri said...

mommy fara:
biskut pun nmpk sedap kalo puasa..

Siti Hajar Masri said...

relevan:
nnti dah x de gigi bolehlah mkn bubur je..haha~

Siti Hajar Masri said...

nora:
tiba2 ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...