Friday, June 24, 2011

Belajar Bahasa Isyarat

Assalamualaikum semua..

Kat ofis aku sekarang ni ada 3 orang OKU..Bukan OKU cacat kaki dan sebagainya..Diorang pekak dan bisu..Mula-mula memang susah nak berkomunikasi dengan diorang..Tapi lama-lama aku fahamlah sikit-sikit dan bolehlah berinteraksi dengan diorang..

Membuatkan aku ingin belajar bahasa isyarat sebabnya ada satu hari tu aku sarapan dengan diorang..Aku ni kan jenis banyak cakap tapi bila makan dengan diorang aku rasa aku yang bisu sebabnya diorang berkomunikasi guna bahasa isyarat..Memanglah bahasa isyarat abis dia nak guna bahasa apakan..Aku tak faham sangat bahasa isyarat diorang sebab laju sangat..

Sejak tu aku nekad nak belajar sikit-sikit..Aku buat satu hari satu perkataan..Selain aku belajar dari diorang aku juga belajar online..Banyak tau sebenarnya website untuk belajar bahasa isyarat..Google jer..Sekarangkan dah mudah..Aku share kat korang benda mudah jer..

ANGKA


HURUF


Selamat mencuba korang..Baguskan kita yang normal ni belajar bahasa isyarat supaya diorang tak rasa terasing sangat dengan kita..Lagipun diorang yang OKU ni sangat cantik tau..Kalau korang jumpa mesti tak sangka yang diorang ni OKU..Itulah kuasa Allahkan..

11 comments:

iniialahaku said...

yup...mmg best blajar bahasa isyarat ni...kmunikasi tu jadi lagi mudah...kalau boleh kuasai BIM,KTBM & SEE xpon ASL mmg lagi gempakla

KAMIHIDUP said...

teringin nak belajar.

maza said...

Opps... pening sudah...
hampir2 jejari menyucuk mata sudah..

hehehehe

Noraide said...

Perkongsian yang menarik..Namun rasa sedih sangat dengan nasib OKU yang pekak dan bisu kerana terlalu sukar untuk mereka belajar mengenai Islam sedangkan hukum ke atas mereka sama seperti insan yang normal..

amataresu said...

Belilah buku bhs isyrt di persatuan org pekak..ble beli online juga..buku tu akan jadi kamus n kta ble bw ke mana2 je

wiwid arjanti said...

nice article......

Anonymous said...

Salam sis, nak tanya. sis keje mana? Sy sedang carikan kerja untuk abang sy yg OKU pekak dan bisu. Saja nak tau nama company untuk sy hantarkan resume abg sy. sorry, lari topik :)

Anonymous said...

Sy bru jumpa seorng.. Mula2, mmg tidak fhm.. Skrng tau sikit tapi nak beljar sbb nak memahami mrka.. =)

Hazinra said...

saya baru pindah ke tmpt kerja baru.
dan saya duduk bawah cawangan yang ada kena mengena dengan sukan OKU. Memang kena belajar la bhsa isyarat ni sebab, memang akan menghadapi golongan ini bila buat program... tq atas perkongsian ini :)

mujaheedin said...

Dekat panasonic shah alam air cond ambik pekerja bisu dan pekak tapi keje operator kilang

Aisy Finn adresia said...

aku sedih sangat..tdi adA patient budak tanpa penjaga..bisu dan pekak..aku mmg tktahu nak brkomunikasi dgn dia...dia dengan riaksi muka memang nk tnya aku tmpt nk pergi strusnya..aku nk ckp kna prgi jmpa dktor balik...tpi aku tnjuk2 tngan cmtu jew...aku rsa bersalah sgt...aku harap dia fhm apa yg aku nk ktakan..serius menyesalnya aku nie..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...