Monday, August 8, 2011

Jom Jaga Perut..;p

Assalamualaikum semua..

Sepanjang bulan puasa ni tabiat pemakanan kita automatik berubah daripada biasa..Lagi2 orang yang mempunyai perut yang sensitif macam aku ni..Makan makanan yang kurang bersih sikit terus cirit birit..Makan buah durian + manggis pun boleh cirit birit..

Bulan puasa ni jugak kita akan kurang minum air, kurang makan buah-buahan, kurang makan sayur sayuran maka kemungkinan besar akan kena sembelit tu akan ada..Macam aku juga..

Bila sembelit atau cirit birit terjadi mulalah hari aku macam serba tak kena jer..Buat tu tak kena buat ni pun tak kena..Kalau boleh aku naklah hadapi hari puasa dengan sempurna ye dok..

Jadi, untuk mengelakkan semua tu terjadi aku ambil langkah berjaga-jaga..Untuk jaga perut aku dari semua benda tu terjadilah..Maka, aku mengamalkan minuman yakult setiap kali buka puasa..Minum sebotol jer..Kalau terlebih kaya tu minum 5 botol pun ok..


Bila aku amalkan minum yakult ni perut aku sihat dan penghadaman aku pun berjalan lancar..Macam aku tahu jer apa yang berlaku kat perut aku yek..Mestilah aku tahu sebab aku be**k tiap-tiap hari sekarang ni..Cirit-birit pun tak ada..

Lagi satu tips kurangkanlah membeli kat luar..Kalau terpaksa juga belilah di gerai atau restoran @ kedai yang mengamalkan kebersihan..

Ok..Itu je tips nak jaga perut..SELAMAT BERPUASA & BERBUKA KORANG..;p

3 comments:

zubect said...

hehehe,boleh jadi duta yakult la akak nie

Nor Azlin Jahaya said...

aku nak..tp ko sponser..ko kan duta..hahaha

Nor Azlin Jahaya said...

nk free!ko kan duta..haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...