Friday, February 1, 2013

Berdiam Diri Lebih Baik

 
Assalamualaikum semua..
 
 
Berdiam diri lebih baik dari kita bercakap tak baik..
 
Berdiam diri juga baik dari kita asyik bercakap menyakitkan hati orang lain..
 
Kadang2 kita rasa sakit hati bila orang bercakap macam2 pasal kita tapi kita ambil sikap berdiam diri kerana ada bermacam hikmah jika kita berdiam diri..Orang yang suka bercakap macam2 pasal kita satu hari nanti akan diam..Sebab lama-lama akan makan diri juga..
 
Banyak Diam Tidak Semestinya Bodoh,
Banyak Cakap Tidak Semestinya Cerdik,
Kerana Kecerdikkan Itu Buah Fikiran,
Orang Cerdik Yang Pendiam Lebih Baik
Dari Orang Bodoh Yang Banyak Cakap.
 
Hadis Rasulullah: " Barangsiapa yang banyak perkataannya, maka banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, maka banyaklah dosanya, dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka adalah utama baginya"
 
Muhasabah untuk hari ni..^_^
 
Peringatan kepada orang yang suka bercakap pasal family kami..Buat cerita, buat fitnah & macam2 lagilah..Jangan ingat kami berdiam diri kami ni bodoh ye..Bacalah kat atas tu ye..
 
Aku rasa korang dah rasa akibatnya kot..Dulu suka mengata mak aku beranak ramai menyusahkan orang..Sekarang, aku dengar anak korang beranak tak berhenti2..Apa kes??Cukup 9 berhentilah tu..Peganglah kata2 aku ni..Dulu sedap mulut mengata mak akukan..Nah, rasakan..
 
Kitorang tak pernah nak balas apa yang korang kata tu..Kami berdiam diri sehinggalah sekarang..Kami cuma berdoa korang berubah jer..Tak terlambat lagi nak berubah..

0 cakap hajar comel:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...